tisdag 27 september 2011

Ett tusen tranor

 Idag var jag i bokhandeln för att leta efter en speciell teckningsbok till min lillasyster, hon tycker om teckna mycket och då la jag ögonen på en annan intressant bok. Det var en bok som handlade om hur man viker origami. När jag bläddrade i boken visade boken, steg för steg om hur man viker papper så att de liknar olika djur. Man kan säga att det är en konst till att vika papper till tredimensionella objekt och konsten kom till Japan från Kina omkring 600 år f.kr.
     Detta får mig tänka tillbaka och minnas när jag gick i högstadiet och vi fick studera om andra världskriget. På svenska lektionerna läste vi en bok som handlade om en flicka och hennes upplevelse under kriget i Japan. Det var en sandbaserad berättelse och i slutet av boken så berättar författaren om att Japanerna individuellt vek ett tusen pappers tranor. De vek dom för att tillbringa tur och lycka till Japans folk.
     De ett tusen origami papper tranor (Tsuru) som hålls ihop av snören. Det är för att det finns en gammal japansk legend. som lovar att den som viker tusen origami tranor kommer att beviljas en önskan av en tran, såsom lång livslängd, eller återhämtning från sjukdom eller skada. I Japan är det vanligt sagt att vika 1000 pappers origami tranor gör en människas önskan gå i uppfyllelse.
    Det ser kul ut med origami, så jag tänkte prova på att vika lite origami under nästa helg och se hur de går. Undrar om jag klarar av det överhuvudtaget. :S


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar