lördag 1 oktober 2011

Det japanska köket

Eftersom jag fick ett önskemål från en av min kära läsare, så tänkte jag uppfylla den..;)
Det är ju så att oftast när man tänker på japansk mat, tänker man enbart på maträtten Sushi. Men Sushi är inte den ända maträtten som är känd i japan. Det finns ju annat gott också!
I Japan kan du hitta råa maträtter, friterade maträtter, donburi (består av en skål med ångkokt ris med varierande smakfulla ingredienser ovanpå), nudlar, soppor mm.
De mest kända rätterna är ändå följande:

Onigri
Onigri

Risbollar vanligtvis formade triangulära eller ovala, ofta inslagna i japanskt sjögräs. Traditionellt är en onigiri fylld med umeboshi som är inlagda plommon eller saltad lax. 







Sushi
Sushi Okonomi
Sushi är ris med vinäger tillsammans med olika råa eller färska ingredienser, oftast fisk och skaldjur.

Makimono (sjögräsrullar)
hackad pilgrimsmussla, kryddig tonfisk, nötkött eller kyckling, och diverse grönsaker som gurka och avokado rullade i ris och sjögräs.


Tempura
Grönsaker, kött, fisk eller skaldjur som doppas i frityrsmet och friteras. 
Tempura


Sukiyaki
Sukiyaki
kött- och grönsaksrätt där hela rätten tillreds i en gryta. Den består av tunt skivad oxfilé tillsammans med olika ingredienser som tofu, nudlar, lök,purjolök, kinakål och enoki (matsvamp). Generellt äts sukiyaki under vinterhalvårets kalla dagar och den är en vanligt förekommande maträtt på en japansk nyårsfest








Yakiniku
Yakiniku
Ett sätt att tillaga kött och grönsaker på grill.
Yakiniku är också allmänt känt som "Korean Barbecue" i Japan. För att det är en utvecklad variant av den koreanska maträtten bulgogi. 






Yaki Yasai
Wokade grönsaker 
Yaki Yasi



Miso
Misosoppa
En japansk soppa som inehåller miso (sojaprodukt) och dashi (buljong). Soppan tillreds oftast med wakame, salladslök och tofu, men man kan även smaksätta med nudlar, fisk och ris.





Bento
Något som är mycket känt i Japan är ”Bento” och det är en japansk lunchlåda. En traditionell bento består av ris, fisk eller kött och en eller flera små grönsaksrätter som tilltugg. Man kan själv bestämma vad obenton ska innehålla, du kan ju välja massa annat från den japanska köket.













Det varierar mycket från människa till människa vad man föredrar att äta i det japanska köket. Jag har aldrig varit den som tycker om råa maträtter, men jag tror man kan lära sig och vänja sig vid smaken. Jag har inte kunnat göra det än, men vem vet, du kanske kommer tycka om det. Om du frågar mig så är räk-sushi och avokado-sushi mina favoriter bland sushi bitarna.
Miso-soppan kan vara god ibland, det beror på vad den innehåller för ingredienser. Jag föredrar själv när miso-soppan innehåller nudlar,ris eller fisk. Onigri tycker jag är gott och den kan fungera bra till mellanmål.

Jag har nu  bestämt att när jag ska ut och äta på en japansk restaurang med min kompis, så kommer jag prova på tempura, för det låter verkligen gott. ;)

Har du provat något i det japanska köket som du tycker är ett måste att prova på?
Du kanske har någon favorit japansk restaurang som du vill tipsa om?
Det skulle va trevligt om du ville dela med dig..;)

4 kommentarer:

  1. gud vilka fina risbollar :D, vet du om sånna sälj här? (bor i stockholm)

    SvaraRadera
  2. hej!

    undrade över en sak, är bento något specielt? speciel maträtt, eller är den bara blandning av olika maträtter?

    SvaraRadera
  3. hej anonym,

    Bento är en lunchlåda som innehåller mat från det japanska köket. Det är ingen speciell maträtt men det är mycket populärt att man tar med sig mat i en lunchlåda, för annars måste du köpa mat och det blir ganska dyrt om du ska äta varje dag ute när du ska till skolan eller arbetsplatsen.

    Denna blogg ser att vara lite annorlunda ut andra bloggar, ditt koncept att berätta olika fakta om ett land, där du samtidigt reflekterar om vad du tycker om olika saker. Det är intresseväckande och trevligt att läsa, så fortsätt så och berätta mer om vad du vet. ;)

    SvaraRadera
  4. hej Sara,

    Sådana risbollar hittar du nog aldrig här om inte du själv gör dom. :P
    Men om du är sugen på onigiri och vill äta det, så finns det tre butiker i Stockholm som säljer det färdigt. Jag hittade en restaurang som levererar färdig mat. Jag länkar här nedan adress och beskrivning, så hoppas jag att det är till någon hjälp.

    http://bluelightyokohama.com/i-butik

    SvaraRadera