söndag 25 september 2011

Japan, känd för sina anime och manga..

Jag minns att när jag var liten, så älskade jag tecknade filmer och serier. Jag kunde sitta framför TV:n och titta på tecknade serier eller tecknade filmer dagarna långa. Många tecknade serier kommer ursprungligen från Japan och kallas för ”anime”. Det finns många anime serier så som Pokemon, Digimon, Sailor Moon, Bleach och Naruto som har blivit världskända. De har blivit så kända att man har skapat spel av dom. Det är mycket vanligt att man skapar en manga först och sedan skapar man en animation till den, som man kallar för anime.
    
Manga är ett japanskt ord och betyder "slumpmässiga bilder" och förutom omslagsbilderna, så trycks för det mesta bilderna i svartvitt och läses från höger till vänster. Jag har läst mycket manga och det kan vara rätt så kul. Det kan hända att man fäster sig vid dom ett tag om man hittar sina egna gener som man tycker är intressanta, exempelvis om man vill läsa tragedi, drama, action, romans, skolliv, komedi eller fantasi.
    
Den första japanska anime serien jag såg är Sailor Moon och det var när jag gick i högstadiet. Den gick på TV, kanal 4 och sände 88 avsnitt. När jag upptäckte senare att det fanns mer än 88 avsnitt så laddade jag ner uppföljningen genom nätet. Senare började jag att titta på andra anime serier och fortsatte att titta på ena efter den andra tills jag upptäckte en anime serie som jag tycker är jätte bra och som är bra omtalad nu, nämligen Naruto. Jag fäste mig vi Naruto serien och bestämde att jag vill fortsätta med att prova på att läsa mangan till den serien. Jag tyckte om mangan och det fick mig att läsa andra manga serier.
   
Jag kan nog säga att anime och manga var nyckeln till att upptäcka min nyfikenhet gällande japans kultur och  livsstil. Tänk att man kan börja bli intresserad av ett land på olika sätt.
Min började med en anime serie och måste säga att det känns rätt så långsökt, men det var väll hur det hela började. helt sjukt faktiskt! :P :D
Vad var din nyckel till att få upp ditt intresse inför ett land?
Var det språket? Var det maten? Kanske vad det själv livsstilen eller rent av historien bakom ett land? Det minst sagt olika för alla, inte sant? ;-)

2 kommentarer:

  1. Hej! Sailor Moon :) haha! Kommer fortfarande ihåg den serien. Flickorna var som rollmodeller för mig. Jag önskar att de skulle visa den här serien igen för barnen idag istället för tex Pokemon. Man kan till viss del relatera till det som visas i serien och karaktärerna. Dessa tjejer är några som man kan se upp till istället för de tjejer som anses vara så populära. Dessa tjejer accepterade varandra för de dem var och försökte på sätt och vis inte försöka vara någon annan.

    SvaraRadera
  2. Sailor Moon var det program som fick mig intresserad i landet Japan

    SvaraRadera