Till skillnad från Sverige så har Japan helt otroligt bra kollektivtrafik. Den är inte en minut sena och trotts att det kan hända naturkatastrofer i Japan, så fixar dom deras problem på mycket kort tid och allt börjar fungera som det ska igen. Jag blev lite nyfiken på hur tågen ser ut och hur kollektivtrafiken fungerar för det är mycket mer människor som bor i japan än i Sverige. Så jag tog reda på kort information om det och tänka dela med mig lite. :)
Tōkaidō Shinkansen är den ursprungliga Shinkansen (järnvägsnät i Japan som trafikeras med speciella höghastighetståg) mellan Tokyo och Shin Osaka som öppnades 1 oktober 1964 i tid för de olympiska spelen i Tokyo. Sedan har vi andra järnvägsnät i japan som trafikeras genom olika stora städer. Till höger kan man se en karta över dem populära järnvägsnäten om du vill en dag utforska hela Japan från Norr till söder. ;)
Shinkansen serie 300 (vänster) och serie 700 |
Hittade en del tåg som används på Shinkansen linjen. Måste säga att deras tåg är riktigt häftiga. Deras design är väldigt speciell och när man sitter inne i självaste tåget ser det ut från bilderna som om man sitter i flygplan utan vingar.. :D
Måste bara tillägga också att det finns första klass och andra klass på dessa tåg..
Tokyos tunnelbana
Tokyos tunnelbana som i Japan kallas Tōkyō chikatetsu är en av världens största med imponerade 282 stationer och 14 linjer som transporterar fler än 8 miljoner människor varje dag. Trots bredden är det inte svårt att sätta sig in i hur tunnelbanan fungerar och snart tar du dig fram och tillbaka under Tokyo. Det finns två större tunnelbanesystem i Tokyo som körs av halvprivata Tokyo Metro med nio linjer, respektive Toei med fyra linjer.
De två systemen kan inte användas med samma biljett. Det tillkommer 90 eller 100 yen om man byter från en linje till en annan i det andra systemet oavsett hur kort resans längd är. Båda systemen presenterar tunnelbanenätet med olika stationskartor, tåg och informationsbroschyrer. Underlaget som används för att presentera linjenätet fokuserar på respektive systems egna linjer och det kan göra det svårt att orientera sig när man byter system. Varje linje har sitt eget namn och färg precis som i Sverige även om det här är väldigt mer omfattande. Varje station har skyltar på både japanska och engelska och när man väl gett sig in i tunnelbanesystemet så lär man sig snabbt hur det fungerar. Betalar gör man antingen genom att köpa en lösbiljett för 160-170 yen eller ett så kallat Passmo kort, ett kort som du hela tiden fyller på med pengar. Du kan se här nedan hur linjerna kan korsa varandra under maken i Tokyo och lite bilder på tåg och perronger..:P
hej!
SvaraRaderadu pratade om deras prisplaner, men hur mycker är dem jämförelse med svenska pengar?